El passat 17 de maig la CAMFiC i l’AIFiCC van celebrar la XIV Jornada Anual de Gestió Clínica a Caixa Fòrum Barcelona. En la trobada les professionals de medicina i infermeria familiar i comunitària van reflexionar sobre l’actual model de gestió de l’atenció primària, van debatre sobre les possibles solucions i van compartir experiències de companys i companyes, i organitzacions que han posat en marxa les seves propostes de gestió amb l’objectiu de donar respostes, buscar solucions i introduir millores en el funcionament dels equips i l’atenció als pacients.
Alba Brugués, Presidenta de l’AIFiCC, Antoni Sisó, President de CAMFiC i Marc Ramèntol, Director General de Professionals de la Salut del Departament de Salut van obrir l’acte donant la benvinguda a tots els assistents i agraint la feina dels grups de gestió d’ambdues societats en l’organització de la Jornada.
Alba Brugués va destacar que tot i que actualment “hi ha dificultats i tensió, també hi ha solucions i oportunitats d’èxit en la gestió dels equips d’atenció primària i de fer coses diferents”. La presidenta de l’AIFiCC va voler recordar el paper de lideratge transformador que reivindiquen les especialistes d’infermeria familiar i comunitària: “tenim les competències i l’experiència, hem de liderar el canvi i participar en la presa de decisions, els equips d’atenció primària han de ser multidisciplinaris i treballar conjuntament per la millora de l’atenció primària”. Igualment, Antoni Sisó, president de CAMFiC va afirmar “coneixem els problemes, però també les solucions i moltes d’elles ja es practiquen. Cal valentia per implementar-les. És necessari que el sistema sigui més proper a les persones, més àgil i més còmode pels professionals. La transformació del model de gestió ha de ser integral i ha de pivotar en els equips d’atenció primària, la participació de la ciutadania, els recursos pels equips, l’autonomia de gestió i el lideratge i compromís dels professionals”. Marc Ramèntol per la seva part, va destacar que els professionals de l’Atenció Primària tenen el coneixement necessari per generar innovacions que apropin l’atenció i la cura a les necessitats de totes les persones.
Jordi Varela, Especialista de Medicina Familiar i Comunitària i editor del Blog Avenços en Gestió Clínica va protagonitzar la primera intervenció de la Jornada centrada en la innovació en la provisió de serveis a l’atenció primària en el món. “Totes les unitats clíniques són models adaptatius complexos i, per tant, necessiten fórmules d’autogestió que els facin viables, que generin benestar entre els professionals i que millorin, per tant, l’efectivitat clínica de les seves accions”.
En la segona taula de la Jornada es van exposar quatre experiències d’èxit que s’han implementat al nostre entorn. Bárbara Fernández, metgessa de Família, Adjunta a la Direcció del SAP Baix Llobregat de l’ICS va explicar la implantació del Casual Friday, una experiència de gestió que fomenta la creació d’un espai setmanal per la reflexió individual i grupal, la gestió proactiva i la millora de l’entorn. Anna Mulero, infermera del CASAP Can Bou va compartir l’experiència del nou model organitzatiu assistencial al servei de pediatria del centre, un exemple d’apoderament infermer d’èxit a l’atenció primària. Mireia Sans, metgessa de família, Directora de l’EAP Borrell, CAPSBE, va exposar diferents exemples de transformació digital efectiva en els processos de gestió que es tradueixen en més agilitat en els processos administratius, noves maneres d’interactuar amb pacients i millors resultats. Per últim, Manel Anoro, metge de família del CAP Besòs de l’ICS, va explicar la virtualització de la primera derivació a especialistes, un sistema que aporta millor servei, millor comunicació interconsulta, feedback de coneixements i reducció de temps d’espera.
En la tercera taula la mirada es va posar en el futur de l’Atenció Primària de Salut. Adela Zabalegui, Subdirectora d’investigació i docència, de l’àrea d’infermeria de l’Hospital Clínic va presentar la iniciativa “Nursing Now” que vol reivindicar i impulsar el paper i les competències de les infermeres en el sistema sanitari: “Contractar infermeres és una inversió: millora la cura de la salut, l’equitat de gènere i l’economia dels països. Han de desenvolupar les seves competències i ocupar llocs de gestió”. David Mérida, Director del CAP Sant Llàtzer de Terrassa (CST) va posar de manifest la importància de les petites accions de canvi en les solucions dels problemes de gestió, la normalització de la salut digital i la inversió pel seu desenvolupament. Jordi Riba, treballador social de l’ICS, va parlar sobre el paper del treballador social en els equips d’atenció primària amb una visió de lideratge comunitari compartit. En un moment de creixent envelliment i cronicitat la coordinació de sanitaris i treballadors socials per atendre les necessitats que se’n deriven és fonamental. Per acabar, Toni Martí, economista de la salut de l’OMS, va proposar un canvi d’òptica, “potser les coses no estan tan malament, potser hem de canviar de mirada”, i va destacar els reptes de futur en salut: donar resposta a l’envelliment, digitalització, i la millora de l’autonomia en la gestió de l’atenció. “No pot haver-hi cobertura universal en salut sense l’Atenció Primària, cal impulsar-la des de les polítiques públiques”.
Imma Ferré coordinadora del Grup de Gestió d’AIFiCC i Xavier Bayona, coordinador del Grup de treball de Gestió de CAMFiC van finalitzar l’acte fent un resum dels temes tractats durant el matí, donant les gràcies als ponents i assistents i emplaçant-los a seguir reflexionant i implementant solucions.