Eines del lideratge aplicades a l’educació per a la salut

Introducció

L’educació per a la salut és una competència transversal en totes les infermeres, sent especialment important en l’atenció primària. Hi ha nombrosos models teòrics publicats sobre com estructurar l’educació per a la salut, no obstant la majoria requereixen molt temps i coneixements per poder ser aplicats. A la consulta d’atenció primària, a causa de la pressió assistencial, es requereix fer una educació per a la salut de qualitat, però les professionals no disposem de llargs períodes de temps.

El lideratge es defineix com el conjunt d’habilitats per conduir i acompanyar a una persona o grup. Les infermeres som i hem de ser figures de lideratges per a les persones que arriben a la nostra consulta. Aquesta guia i acompanyament, normalment passa per oferir els coneixements en salut necessaris per a empoderar a la persona per a que pugui fer un maneig òptim de la seva situació de salut.

Les infermeres hem de detectar quines necessitats de coneixements, actituds i habilitats té la persona usuària; identificar els seus objectius de salut; i finalment, oferir en base a tot això l’educació per a la salut adequada i amb la metodologia més adient. Entrenar les nostres habilitats de lideratge ens ajudarà a identificar més ràpidament les necessitats del pacient, i a adaptar millor la educació per a la salut que li oferim.

En definitiva, les habilitats per oferir una educació per a la salut de qualitat, sumades a les habilitats per liderar, son la clau per a que la persona que acudeix a la nostra consulta, surti amb tots aquells coneixements necessaris per a poder manegar de manera adequada la seva situació de salut.

Objectius

  • Descriure tots els condicionants que tenen un impacte en l’educació per a la salut: tant en els pacients com en la infermera.
  • Diferenciar una comunicació efectiva d’una comunicació no efectiva.
  • Adaptar adequadament les intervencions educatives a les característiques del pacients segons el “DISC extended model”.
  • Simular una intervenció d’educació per a la salut en base al model de les “8 etapes”.
  • Dissenyar una intervenció educativa en grups petits aplicable a l’entorn on treballen.

Continguts

  1. La comunicació com a eina clau de l’educació per a la salut.
    1. Factors que intervenen en la comunicació.
    2. La finestra de Joahri (model teorico-practic).
  2. Eines del lideratge per millorar la comunicació.
    1. Què és el lideratge en infermeria.
    2. El “disc extended model” (model teorico-practic).
  3. L’educació per a la salut.
    1. Què entenem per educació per a la salut i factors hi influeixen.
    2. Models teòrics que estructuren l’educació per a la salut: PRECEDE-PROCEED, 8 etapes…
  4. Intervencions d’educació per a la salut.
    1. Diferència entre intervenció, activitat, taller i programa.
    2. Principals limitacions que podem trobar i com els hi fem front.
    3. Ús de les noves tecnologies en l’educació per a la salut.

Metodologia

  • Càpsules teòriques curtes amb ajuda de la projecció d’una presentació de suport (aproximadament ocuparà el 20% del temps del curs).
  • Activitats participatives (aproximadament ocuparà el 80% del temps del curs). En serien exemples:
    • Comentar i debatre casos ficticis proposats per la formadora.
    • Treballar en petits grups per fer pluges d’idees.
    • Resoldre test tipus kahoot per avaluar coneixements.
    • Fer rol plays per avaluar habilitats.
    • Utilitzar tics com la plataforma mentimeter per posar en comú idees.
    • Dissenyar de manera individual i grupal una intervenció d’educació per a la salut

Cronograma

SESSIÓ ACTIVITAT TEMPS DOCENT
SESSIÓ 1
(4h)
Presentacions i dinàmica inicial 30 min Marta Llobet Ribas
Tema 1 60 min
Descans 30 min
Tema 2 30 min
Dinàmiques pràctiques 75 min
Tancament 15 min
SESSIÓ 2
(4h)
Dinàmica inicial 15 min
Tema 3 30 min
Tema 4 30 min
Descans 30 min
Simulacions ràpides + debat 60 min
Disseny d’intervenció per grups 60 min
Tancament 15 min

Material i recursos

Només necessitaria projector i la impressió d’un dossier amb material de suport per cada persona que participi al curs. Jo aportaria la presentació i qualsevol altre material fungible necessari

Eines del lideratge aplicades a l’educació per a la salut

Informació del Curs

Participants: 20

Hores lectives: 8 hores

dues sessions de 4h hores

Docent/s: Infermera d`AP

Organització: AIFiCC

Preu: Demaneu pressupost a [email protected]

Associat i aprofita tots els avantatges

Rebràs informació, novetats i notícies. Tot relacionat amb l’associació.

XARXES SOCIALS

CONTACTA

© All Rights Reserved. Dissenyat per    Magnore

L'AIFiCC esta tancada per Vacances de Nadal 🎄🎅

Tornarem el 30 de desembre